Via contact met directeur Henk Kelder kwam ik in 2011 bij FBD terecht. Ik zat veelal in commerciële functies. Met een heel andere focus dan die van de CDD-analist. Het hing er jaren geleden een beetje bij. Nu is commercie en controle uit elkaar getrokken. Het aantal analisten stijgt explosief. De eerste stap op Customer Due Diligence gebied zette ik bij Rabobank. Sinds mei vorig jaar zit ik bij ABN Amro en dat bevalt me heel goed. Ik houd me veelal bezig met bestaande dossiers. Bij het screenen gaat het om het leren kennen van de klant: wat is voor een specifieke onderneming gebruikelijk gedrag. Bij monitoring kijken we naar transacties van klanten. Zijn die mogelijk ongebruikelijk of verdacht? Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met geldstromen van een onderneming in Nederland met alleen buitenlandse UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) en alleen buitenlandse geldstromen of een hypotheekverstrekker die het niet zo nauw neemt met regelgeving. Af en toe leidt dat tot een exit van een klant. Maar 97% is te goeder trouw en kan prima antwoord geven op onze vragen.