FBD actueel

Van financieren van groei naar samen oplossingen zoeken

Tot half maart besprak Danielle Notenboom van ABN AMRO Commercial Banking vooral de (financiering van) de groeiplannen van haar klanten, retailers uit het midden- en grootbedrijf. Corona veranderde dat. “De samenwerking zoeken tussen wat de bank kan doen, wat de overheid kan doen en wat de ondernemer zelf kan doen – dat is nu een belangrijk vraagstuk in mijn werk.”
Mijn klantportefeuille varieert van supermarkten en groothandels tot aan grote modemerken in Amsterdam, begint relatiemanager Danielle Notenboom: “Vóór corona had ik veel face-to-face klantgesprekken – op locatie van de klant. Op kantoor verwerkte ik vervolgens aanvragen om nieuwe kredietfaciliteiten, van zowel new business als bestaande klanten. Nieuwe klanten moeten bovendien het hele know-your-customer-traject in; ik zet dat dan in gang. Daarnaast bestaat een deel van mijn werk uit het beheer en monitoren van bestaande kredietfaciliteiten.”

Hoe zag je je werk veranderen door corona?

Notenboom: “De new business viel natuurlijk grotendeels stil. De focus kwam te liggen op supportgesprekken met bestaande klanten, het managen van de kredietportefeuille en op de overheidsregelingen, zoals de verruiming van de Borgstelling MKB-kredieten, de BMKB-C. We zagen een grote stijging van de aanvragen voor deze regeling, vooral de eerste weken. Veel ondernemers waren onzeker. Vroegen zich af wat er ging gebeuren en voor hoe lang, en wat de impact zou zijn op hun bedrijf. Ik ging met klanten daarover in gesprek en over de financieringsvraag die daar vaak uit volgde. Is dat een vraag die ze het beste bij de bank kunnen neerleggen? En zo ja, wat kunnen wij als bank wel doen en wat niet? Voor ons als relatiemanagers was het ook zoeken: hoe werkt de BMKB-C regeling precies? Onder welke voorwaarden komt een bedrijf in aanmerking? Onze bank startte hiervoor een speciale taskforce op om de kennis te bundelen. Ik was voor mijn klanten blij met die maatregelen en ook trots dat wij als bank ondernemers snel hebben kunnen helpen.”

Hoe zagen jouw eerste dagen na half maart – de afkondiging van de lockdown eruit?

Notenboom: “De eerste dagen werd ik letterlijk platgebeld door klanten. Iedereen was zoekende. Wij, de klant, niemand wist wat deze lockdown precies zou betekenen. De eerste supersnelle maatregelen, zoals de BMKB-C-regeling en de zes maanden uitstel van rente en aflossing op lopende kredieten, gaf veel van mijn klanten lucht. Daarna kwam de overheidsmaatregel voor het opschorten van de btw. Ook dat gaf extra lucht. Toen kwamen we in wat rustiger vaarwater en werd het tijd om de balans op te maken. Klanten gingen rekenen: wat betekent dit? Hoe staat mijn cash positie ervoor? Veel klanten konden een tijd vooruit met de geboden maatregelen. Dus dat was fijn. Maar sommige klanten hadden extra financiering nodig. Dan moet je kijken of een bedrijf dat uiteindelijk ook zal kunnen terugbetalen. Samen maak je een analyse van het bedrijf en scenario’s met de verschillende risico’s. Dat was best complex, want de situatie was toen onzeker en dat is hij nog steeds.”

Wat is nu een belangrijk vraagstuk in je werk?

Notenboom: “De samenwerking opzoeken tussen wat de bank kan doen, wat de overheid kan doen en wat de ondernemer zelf kan doen. Een adviserende, maar ook een heel strategische rol. Het gaat immers niet alleen om een individuele financieringsvraag. Corona heeft ook een enorme impact op én de afzetmarkt én op de supply chain. Niet al onze klanten hadden overigens dezelfde problemen. Supermarkten en bouwmarkten draaiden bijvoorbeeld prima. Maar kleding… Veel retailers sloten hun deuren en als ze open waren, bleef de consument weg. En met die winkelsluitingen stopt vaak ook de hele toeleveringsketen. Als je als leverancier van deze winkels met een debiteurenfinanciering niet kunt uitleveren aan winkels, dan blijft de binnengekomen voorraad liggen en komt er geen financiering vrij. Deze leverancier blijft  met de spullen zitten en er komt  geen geld binnen. Een klant van ons, een leverancier, bedacht een creatieve oplossing die we mede financierden: nu niet uitleveren, maar opslag van de kleding en voor de extra liquiditeit een kleine financiering.”

Hoe zien wat jou betreft de komende maanden eruit?

Notenboom: “Die worden spannend. Want nu breekt het revisiemoment aan. Het is immers zes maanden geleden dat we ‘noodkredieten’ aan veel klanten verleenden. We maken nu opnieuw een foto: hoe staat het bedrijf er nu voor? De uitkomsten daarvan gaan we bespreken met de ondernemer zelf, vanaf nu doe ik dat ook meer via beeldbankieren. De afgelopen maanden was ik immers vaak een stem door de telefoon. Maar het is belangrijk om elkaar af en toe in de ogen te kijken en samen even door de voorraden heen te lopen bij wijze van spreken. Als je als bank weet wat er speelt bij klanten, kun je sneller inspringen als het nodig is.”

Bron: nvb.nl

Deel dit in je netwerk
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws of interessante blogs? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Ook interessant

ABN AMRO kondigt grootscheepse veranderingen aan

Banken mogen in 2021 waarschijnlijk weer dividend uitkeren

ING verwacht dat gedeeltelijk thuiswerken blijvertje wordt

Drie banken in top tien lijst meest waardevolle Nederlandse merken

Trotse FBD-er

Aanmelden

Voor Van financieren van groei naar samen oplossingen zoeken

Plan een belafspraak

Laat je gegevens achter en
wij bellen je z.s.m. terug.

Neem contact op

Laat een bericht achter