FBD actueel

“Verdieping met meer data”

Het is een hardnekkig misverstand dat CDD-analisten geen soft skills nodig hebben. “Want waar blijft die klant in het verhaal”, legt Financieel professional Martijn Prins uit. Veelal op basis van data reviewt Martijn klanten om integriteitsrisico’s te inventariseren. “Door koppeling van data doen we nu in twee uurtjes, waar we eerder twee dagen voor nodig hadden. Maar uiteindelijk begint alles met een goed gesprek.”

Betekenisvol voor klanten
Martijn Prins is Customer Due Diligence (CDD) analist in een Regionaal Expert Team bij Rabobank. Dagelijks zoekt hij de ontbrekende puzzelstukjes om klanten beter te leren kennen. Dit doet hij om de klanten te kunnen helpen om hun ambities waar te maken, bedrijfsrisico’s te vermijden, maar ook om in te kunnen grijpen als de bank wordt gebruikt voor witwassen, fraude of het financieren van terrorisme. Met miljoenen klanten en miljarden transacties is het voor banken een hele uitdaging om van alles op de hoogte te blijven.

“Op basis van data zien we bijvoorbeeld de herkomst van geld. Heb je te maken met witwassen, fraude of financiering van terrorisme? Of welke risico’s loop je in sanctielanden? Beslist geen saai werk. Want altijd draait het weer om de klant. We geven op een andere manier invulling aan betekenisvol zijn voor klanten.”

Betere sparringpartner
De CDD-analist heeft een grote verantwoordelijkheid met impact op de samenleving. “We fungeren als poortwachter van het financiële stelsel. Soms kan dat gevolgen hebben voor de klantrelatie, maar altijd begint het met een goed gesprek. Door de ondersteuning van data kunnen we veel betere vragen stellen. Meer data leidt tot meer verdieping. Daarbij komen ook soft skills om de hoek kijken. Waardevolle informatie en onze inbreng over missie, visie en strategie van bedrijven maken ons een betere sparringpartner. Dat zijn we aan onze klanten én aan de samenleving verplicht.”

Terrein braak
Martijn is al ruim tien jaar als interim professional aan FBD verbonden. “Ik ben een loyale jongen”, lacht hij. Maar toch houdt hij van de verandering die het leven als interim professional hem biedt. “Je wordt in staat gesteld snel stappen te maken in je ontwikkeling. Eerst van intern accountmanager naar accountmanager. Daarna de senior- en managementrol. Daarbij hou ik van projectmatig werken. Een detacheringsklus heeft een begin en eind. Je laat wat achter en bent betekenisvol voor organisaties. De ontwikkelingen op het gebied van CDD is een nieuwe, uitdagende stap. Er ligt een terrein braak.

Deel dit in je netwerk
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws of interessante blogs? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Ook interessant

Diversiteit op de werkvloer

Opinie: Dit kunnen banken met Bitcoin

Van bank naar de klas

ASN Bank uitgeroepen tot duurzaamste bank van Nederland

Starters stellen afspraak met hypotheekadviseur uit

Aanmelden

Voor “Verdieping met meer data”

Plan een belafspraak

Laat je gegevens achter en
wij bellen je z.s.m. terug.

Neem contact op

Laat een bericht achter